Předmět Český jazyk je vyučován v 6. až 9. ročníku v dotaci čtyři vyučovací hodiny týdně.
Je koncipován jako komplex tří složek:
Mluvnice (jazyková výchova) – vede žáka k přesnému a logickému myšlení a následně k srozumitelnému vyjadřování bez pravopisných a tvaroslovných chyb
Literární výchova – na základě četby vede žáka k formulaci vlastních názorů
Sloh a komunikace – žák je veden ke schopnosti kultivovaného vyjadřování
Co se naučíme v jednotlivých ročnících?
6. ročník
- určit a blíže specifikovat jednotlivé slovní druhy, zopakovat ohebné slovní druhy
- zopakovat si pravopisné jevy z předchozích ročníků (vyjmenovaná slova, s/z; bě, pě, vě/bje, vje; mně/mě; n/nn, spodoba znělosti)
- poznat větné členy (podmět, přísudek, předmět, příslovečné určení)
- vytvořit jednoduché souvětí
- pojmenovat literární druhy a žánry, poznat pohádku, pověst, mýtus, legendu,…
- napsat krátké vypravování, popis, oznámení, zprávu, dopis
7. ročník
- psát velká písmena ve jménech vlastních, zopakovat si i ostatní pravopisné jevy
- rozlišit rod činný a trpný u sloves
- určit a blíže specifikovat neohebné slovní druhy
- rozlišit větu jednočlennou a dvojčlennou, určit větné členy základní a rozvíjející
- pracovat s rozmanitými termíny (např.: metafora, metonymie, synonyma, antonyma, …)
- charakterizovat dramatické a hudebně dramatické žánry, poznat bajku, povídku, novelu, román, …)
- sdělovaný obsah vyjádřit pomocí různých slohových útvarů (vypravování, popis, líčení, výtah, výklad, …)
8. ročník
- pracovat se slovy přejatými
- určit mluvnické kategorie u sloves (osoba, číslo, způsob, čas, rod, vid, třída, vzor)
- graficky znázornit větu jednoduchou a jednoduché souvětí
- určovat větné členy a druhy vět vedlejších
- orientovat se v jednotlivých literárních obdobích (starověk, středověk, humanismus a renesance, baroko, …)
- charakterizovat literární postavu, napsat výtah, výklad, úvahu, životopis, …
9. ročník
- určit poměry mezi větami hlavními
- zvládnout jazykový rozbor zahrnující nejzákladnější učivo druhého stupně (pravopis, tvarosloví, větná stavba)
- vytvořit a graficky znázornit složitější souvětí
- orientovat se v literatuře 19. a 20. století
- rozlišovat publicistické styly
- napsat vypravování, úvahu, referát, vést diskusi, přednést proslov